Qui som?

Estudiants de primer de periodisme de la Facultat de Comunicació Blanquerna, Universitat Ramon Llull

dilluns, 14 de novembre del 2011

Tot passejant pels mítings electorals

Després de que haguem fet presència a dos mítings electorals per primera vegada (com a periodistes novells), podem avaluar la situació parlant amb propietat. Com haureu anat seguint, hem assistit al míting de ICV a les Cotxeres de Sants i avui fa unes hores al míting del Mercat Vell de Mollet del Vallès d’ERC.

Gràcies a haver estat en aquests dos actes, podem comparar-los, valorar l’experiència des de dins i es que ara som capaços de comparar, de discernir, de veure amb claredat la maquinària propagandística del país… És cert que no som experts, si més no com a públic assistent en aquests actes tenim moltes coses a dir. Se’ns va encarregar que féssim un seguiment exhaustiu de la campanya electoral d’ICI-IU, un dels punts a controlar era els actes electorals tals com els esmentats mítings.

Doncs bé, primer de tot cal dir que tots ells (siguin del partit que siguin) són desplegaments logístics i mediàtics de Ca l’Ample… No hi falta ningú, i el públic assistent (un 90% simpatitzant del partit) s’entrega a l’energia dels candidats. Els dos mítings que hem visitat són sens dubte de caire catalanista, més el d’Esquerra que el d’ICV.

El míting a Sants va ser un feix d’intervencions per part de membres de les respectives coalicions que formen ICV i IU, tals com el partit comunista. Hi havia simpatitzants de tota mena, de convençuts i alguns que no ho estaven tan (potser constructivament crítics). Siguin de la tendència que siguin tots ells són benvinguts a engreixar el local.

Les trobades de propaganda electoral es caracteritzen per exaltar valors que tots els assistents coneixen, semblen fets per recordar a qui i a què voten. No estan fets pel votant indecís perquè aquest es dediquen a discrepar de totes les propostes, diguem-ne que el seu eclecticisme no els permet estar-ne de convençuts del tot, fins i tot ni per estar-se asseguts a un míting d’un partit…
El míting d'Iniciativa va ser massa feixug i el d'Esquerra ha estat molt familiar... Hi havia massa gent a l'escenari en el cas d'ICV i en Jonqueres s'ha dedicat a vendre'ns el llibre... Això sí, tots dos discrepen amb elaboradíssimes figures retòriques sobre les capacitats de govern dels seus oponents.
Tots els elements propis d’un míting hi són presents, des de banderetes, passant per colors dominants, fins a música simple i enganxifosa etc. Però el que realment volem argumentar és la preocupant manca de carisma mediàtic... És cert que cada cop més els líders electorals apliquen millores en els seus discursos, però només se senten segurs a casa, la inseguretat regna en els espais públics i mentre veiem a un segur Coscubiela o Jonqueres al seu míting, amb la seva gent, a fora al carrer quan s’enfronten amb els peixos grossos (que també estan cohibits pel “què diran”) es fan enrere i tot esdevé un cruel joc d’ironies i dobles sentits perversos i sagnants...

La única conclusió que hem tret després de l’experiència dels mítings és que els polítics d’avui en dia estan deprimits. A casa seva tot és maco, tots són catalanistes, tots tenen la solució per antonomàsia a la crisi, però a l’hora de la veritat es fan enrere, ja no hi ha grans oradors com Macià, que movien a les masses sense tenir ni necessitar pantalles de LEDs o microfonia. El desplegament és necessari, perquè aquests líders, ja no són líders, són caps visibles d’unes idees insípides i diluïdes en un missatge general (els quals tots tenen la pedra filosofal!) que ha d’ésser camuflat rere aquesta pantalla mediàtica. Els mitjans estan per fer la interpretació preliminar del garbuix del programa electoral i dels mítings poc dinàmics o èpics com per ser digerits pels mortals. Us imagineu que haguessin aconseguit Hitler, Stalin, Musolini si haguessin tingut a mà el Power Point? La llibertat ja podria sortir esfereïda per no tornar mai més... Sí aquestes eines avançades en comunicació es combinessin amb l’oratòria dels ponents el missatge seria SUPER contundent... Però els recursos es malgasten...

El dia que aconsegueixin ser convincents, el dia que els joves no anem a votar amb recança d’una idea o projecte millor hauran utilitzat tot el maquillatge com cal i no per ocultar o amagar les vergonyes dialèctiques dels candidats. Aquest missatge trist però esperançador és a la conclusió que arribem tot passejant-nos pels mítings del 20-N...

P.D.: S’haurien de reconsiderar la contractació de càterings de qualitat per cobrir les necessitats dels afamats assistents...

 Cesc Domènech i Martí Matute

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada